Optimalisering av nettsider - Verktøyene vi tester med

En samling av verktøy vi bruker for å teste og feilsøke nettsider. Alt fra ytelse, SEO, universell utforming, personvern og sikkerhet.

Tilbake til artikler

Hvorfor bør vi teste nettsiden vår med flere verktøy? Og hvilken verktøy bruker vi? Her er verktøyene som kan hjelpe deg med å forbedre brukeropplevelsen, ytelse og søkemotoroptimalisering.

Besøker du denne artikkelen kun for å se listen over verktøy, kan du trykke her for å komme direkte til listen. Ønsker du å forstå litt mer hvorfor det kan være greit å bruke disse, kan du lese videre herfra.

Hvorfor teste nettsider?

Enkelt og greit så tester vi nettsider for å imøtekomme det som er forventet med å ha en nettside. Først må vi se på hvorfor vi faktisk må ha en nettside som scorer høyt på flere kriterier. Hva vil det si at en nettside er rask, yter godt og har god søkemotoroptimalisering? Og hvorfor er det viktig?

Fordi det påvirker konverteringsraten. Enkelt og greit.

De fleste har et mål med sin nettside. For å nå de målene, vil vi både ha flest mulig besøk på nettsiden, men også flest mulige konverteringer. En konvertering kan være alt fra at en besøkende fyller ut et skjema, til at de kjøper et produkt. Det er gjennom konverteringer vi raskt kan se om nettsiden gjør som vi ønsker, og at den gir ROI. For å oppnå dette, så må vi tilfredsstille to grupper; Vår kundegruppe som besøker nettsiden, og søkemotorene sånn at potensielle kunder finner oss. Vi tar for oss søkemotorer i denne artikkelen.

Vi som bruker internett er kundene til søkemotorer som Google og Bing. De tjener penger på annonsering, og ønsker å gi oss som kunder de beste nettsidene for vårt formål. For at vi skal best mulig opplevelse, prøver de å vise til de nettsidene med høyest kvalitet i form av ytelse, brukervennlighet og kvalitet på innholdet. De har satt sine kriterier for en nettside skal kunne komme tidligest i søkeresultatene, og det er disse kriteriene vi må imøtekomme for å få en god plassering. Statistikk viser at de nettsidene på første side hos søkemotorer står for gjennomsnittlig 55.2% av all trafikk, og av de står førsteplassen med hele 28.5%.

CTR på SERP

CTR på SERP. Kilde:Infront.

I Norge har vi lover og regler for Universell Utforming og GDPR, med kriterier som alle nettsider skal oppfylle. Ved å teste nettsider, kan vi lage en tiltaksplan for å imøtekomme de kriteriene som er satt. Ved å ikke imøtekomme disse kravene, kan vi risikere at nettsiden blir stengt, eller at vi får dyre bøter

Raske sider

Det digitale markedsføringsselskapet Portent, gjennomførte en test på20 B2B sider med over 100 millioner besøkende for å se forholdet mellom hastighet på innlasting og konverteringsrate. I Portents resultater viser de en betydelig forskjell mellom nettsider som laster ekstremt raskt og de som laster moderat kjapt. En nettside som klarer å laste innholdet på bare 1 sekund, oppnår en konverteringsrate som er hele 3 ganger høyere enn en konkurrerende nettside som tar 5 sekunder å laste. Dette underbygger hvor sensitivt besøkende reagerer på selv små forsinkelser.

Konvertering vs hastighet

Konverteringsrate vs hastighet på innlasting. Kilde:Portent

Det blir enda mer påfallende når vi sammenligner nettsider som laster lynraskt med de som er tregere. Her ser vi at en nettside som er i stand til å laste innholdet på 1 sekund, faktisk oppnår en konverteringsrate som er hele 5 ganger høyere enn en nettside som bruker hele 10 sekunder på å laste. Dette illustrerer hvor stor betydning selv et par sekunder kan ha når det gjelder å engasjere besøkende og oppmuntre dem til å konvertere.

Pagespeed Insight

Google sitt eget verktøy, PageSpeed Insight, er gratis for alle å bruke.

Har du en nettside som er levert av en leverandør, har du full mulighet til å teste løsningen som er levert for å se om dere har fått det som har blitt lovet.

For mer statistikk på ytelse opp mot brukeratferd på en nettside, har Forbes en artikkel med mye spennende data om nettsidestatestikk.

Testing av ytelsen på en nettside vil ofte være basert på emulering. Google har gjennom det siste året satt det som de kaller for Core Web Vitals som den viktigeste faktoren når det kommer til rangering. Dette baserer seg på ekte data som kommer inn, men frem til en nettside har nok besøkende til å kunne gi en god nok statistikk, har vi kun scoren fra emuliering å basere våre tiltak på. Google endrer og videreutvikler ofte hva som er viktig å passe på.L

Tilgjengelighet for alle

I Norge lover og regler som skal opprettholdes av alle nettsider. Universell utforming handler om å gjøre nettsider tilgjengelige for alle, uavhengig av funksjonsevne. Ved å følge prinsippene for universell utforming sikrer vi at alle får like muligheter til å bruke og forstå nettstedet, og oppfyller samtidig lovpålagte krav til tilgjengelighet.

SEO selskapet Semrush gjennomførte en analyse av 10.000 nettsider, for å finne ut akkurat hvor stor påvirkning universell utforming har på søkemotorrangering. Resultatene viser to interessante punkter. Ene er at nettsider med en sterk score i UU har høyere trafikk, og det andre er at veldig mange nettsider fortsatt ikke imøtekommer UU standarder, derav 70% av de 10.000 nettsidene i analysen feilet.

Her har man stort potensiale til ikke bare å inkludere personer til en god opplevelse på din nettside, men og ikke minst øke synligheten i SERP.

Trafikk vs UU score

De verktøyene vi bruker for å teste nettsider

Vi har laget en liste over verktøyene vi liker å bruke for å teste nettsider over flere kategorier – de er ingen hemmelighet. Det er kjente verktøy i bransjen, og vi lister de gjerne opp her slik at alle som vil, kan teste sin egen nettside.

Har du eller din bedrift vært i møte med Kodesmien, vil du ha opplevd å få en presentasjon som viser resultater fra et bredt spekter av tester fra nettsiden deres. Mange bedrifter tilbyr dette som en tjeneste under navn som "tilstandsrapport" eller "helsesjekk", men vi gjør dette som et forarbeid til et møte fordi vi ønsker at våre potensielle kunder skal forstå grunnlaget for våre anbefalinger. Testene gir et detaljert overblikk over en nettside som en helhet.

Verktøyene vi bruker er ikke noen hemmelighet, og de fleste er gratis å bruke. Nedover presenterer vi alle verktøyene vi bruker, med en kort forklaring på hva testen kan fortelle deg som eier. Tidvis bruker vi nye verktøy og pensjonerer andre, og denne artikkelen vil bli oppdatert for å reflektere dette. Alle testene gir verdifull innsikt i hvordan en nettside fungerer, samt forbedringer som kan gjøres. Det er ikke forventet at alle skal bruke alle verktøyene, og det vil for mange være overdrivelse, men for oss som er teknisk nyskjerrige kan det være interessant.

Vi har så godt som mulig separert verktøyene etter kategori, men mange av de overlapper hverandre på mange steder.

Ytelse

  1. PageSpeed Insight

Google sitt egenutviklede verktøy, åpent for alle til å teste på kriteriene ytelse, universell utforming, beste praksis og søkemotoroptimalisering. Testen gir ganske tekniske tilbakemeldinger, men klarer man å få 100 av 100 på alle 4 kriteriene, så har man kommet langt med sin nettside i Googles øyne.

Kodesmien har laget nettsiden synlignettside.no, som bruker Pagespeed Insight sitt API. Nettsiden prøver å gi mindre tekniske svar på testen, og bruker forståelig språk for å forklare resultatene.


  1. GTMetrix

Et verktøy som, lik PageSpeed Insight fra Google, tester nettsiden for sin ytelse.

Ofte vil man se ganske like resultater som fra PageSpeed Insight, men til tider kan det være viktige forskjeller som gir noen forbedringstiltak mot nettsiden. Her må man opprette en gratis bruker for å kunne få se detaljerte beskrivelser.


  1. Yellow Lab Tools

Er nettsiden programmert og ikke laget med en WYSIWYG, gir denne testen en detaljert beskrivelse av ytelsen, front-end kodekvalitet og problemer og størrelsen på filer.

Denne gir tilbakemeldinger mest rettet mot utviklere, og den kan være litt upålitelig når det gjelder serverens oppetid.


  1. Website Image Analysis Tool

Cloudinary har et verktøy som tester bildene som er på en nettside, og gir deg muligheten til å laste ned optimaliserte versjoner av de bildene.

Den sjekker om nettsiden bruker anbefalte bildeformater, er komprimerte nok, og om oppløsningen av bildet er den samme som blir vist på selve nettsiden.

Bilder er ofte synderen av mye unødvendig bruk av data, og optimalisering kan til tider alene løse ytelsesproblemer.


Søkemotoroptimalisering (SEO)

  1. Semrush

Et industriledende verktøy innen søkemotoroptimalisering. Det er gratis å gjøre SEO arbeid og feilsøkinger, men med mange begrensinger og antall forespørsler per dag før man får beskjed om å oppgradere til en betalt bruker.

Et alternativ er Ahrefs, som også gir litt gratis men mye mer med betalt lisens.

Gratis alternativer som vil kunne hjelpe SEO arbeidet et godt stykke er Seobility(i footer finner man gratis verktøy) og Scalenut.


  1. Rich Text Results

Utnytter nettsiden potensialet den har på SERP? Når du bruker søkemotorer vil du for noen nettsider se ekstra funksjonalitet som gir deg enda flere muligheter til å finne det du er på jakt etter. Denne testen sjekker om løsningen har blitt implementert og at det fungerer. Forskjell på standard og rich text resultatForskjell på et vanlig søkeresultat og et som har Rich Text Result markup implementert.


  1. Schema Markup Validation

Et verktøy som tester om nettsiden har implementert strukturert data, som søkemotorer bruker for å vise det som kalles et "rikere" søkeresultat. I motsetning til Google sitt Rich Text Results verktøy, så tar denne for seg også strukturert data som Google ikke bruker. Dette er med å gi en bredere markup, som fungerer mot Bing, stemmeassistenter og andre tjenester som bruker strukturert data.

For å lese mer om strukturert data eller schema, anbefaler vi å ta en titt på Ahrefs side eller Semrush sin egen forklaring om temaet.


  1. Dead Link Checker

Har du mange linker på nettsiden, og er usikker på om noen av de ikke leder til steder som eksisterer?

Dette verktøyet tar bryet med å teste alle linker på nettsiden din, i tillegg til at den lister opp alle som har returnert noe annet enn HTTP respons 200. Dette er et problem som dukker ofte opp, spesielt med utgående linker, så testing et par ganger i året med dette verktøyet er noe vi anbefaler.

Dette har påvirkning både for besøkende og SEO, men også for sikkerheten for de besøkende.


Universell Utforming

  1. Wave

Universell utforming er et komplisert tema innen nettsidebygging. Det finnes lover og regler som nettsider i EU må følge, men også noen spesifikke lover som gjelder Norge. Vi kommer til på et senere tidspunkt skrive mer om dette, men du kan besøke Uu-tilsynets sin nettside for mer informasjon om dette.

Wave er et interaktiv verktøy for å se forslag til tiltak for å kunne imøtekomme krav til Universell Utforming. Waves har og en egen extension til nettleser, for å slippe å besøke selve nettsiden hver gang du vil teste en side.


Personvern og GDPR

  1. 2GDPR

GDPR eller General Data Protection Regulation har siden 2016 vært en lov som vi i Norge må følge for å ta vare på personopplysninger gitt av våre besøkende. Brudd på GDPR kan lede til store bøter, og vi har flere eksempler på dette også i Norge.

Denne testen sjekker om en nettside har implementert noen av kravene under GDPR direktivet, da spesifikt

  • Innsamling av personopplysninger gjennom skjema
  • Samtykke før unødvendige cookies blir satt
  • Samtykke før personlig data blir samlet
  • Personlig data reiser igjennom kun godkjente land
  • Andre risikoer for brudd på behandling av personlig data.

Denne testen gir en god pekepinn, men ettersom GDPR er et strengt krav anbefaler vi også for manuell sjekking av nettsiden.

Denne testen og tiltakene som må gjøres ut fra resultatet er alene ikke nok for å imøtekomme GDPR direktivet.

Google tilbyr den mest kjente analysetjenesten i form av Google Analytics, og har introdusert en ny modus for deres tjeneste som heter Consent Mode. Dette er et forsøk på å kunne omgå GDPR direktivet samtidig som den fortsatt kan samle all den informasjonen som den tidligere har samlet.

Testen sjekker ikke om Consent Mode er konfigurert riktig. For å sjekke om consent mode har blitt aktivert på en nettside, kan du kjøre følgende javascript kode i consollen på nettleseren:

;(function (w, d, t) {
 for (i of w[d]) t += JSON.stringify(i).replaceAll(/\"\d{1,}\":/g, '') + '\n'
 console.log(t)
})(window, 'dataLayer', '')

Svaret vil raskt kunne vise om det er satt opp riktig eller ikke.

Sikkerhet

  1. MX Toolbox

Et gratis verktøy som hjelper med å diagnostere problemer med domener, epost servere og nettsider. Spesielt viktig her er domenet og epost, for å være sikker på at eposter blir sendt og mottatt riktig, og at der er satt opp sikkerhet som skal være med å hindre spoofing av eposter.

Dette verktøyet er essensielt, og vi presenterer ofte overraskende resultater for våre kunder.


  1. Security Headers

Denne testen sjekker om det har blitt implementert sikkerhet på nettsiden. Ofte blir man fortalt at et TLS (tidligere SSL) sertifikat er nok for å skape en sikker kobling mellom brukere og nettsiden, men det stemmer ikke helt.

På et senere tidspunkt vil vi publisere en egen artikkel som går i dybden på hva som skal til, hvordan det gjøres og hva man risikerer med å ignorere sikkerhetsheadere.

Det vi anbefaler derimot er at du scorer minst A på denne testen, og er resultatet noe som helst lavere, anbefaler vi at du får leverandøren av nettsiden til å fikse dette.


Dette er alle testene vi gjør på sider vi har fått i oppgave å sjekke statusen på, og de vi selv publiserer. Møter de ikke kravene vi setter internt, gjør vi de tiltakene som må til for å nå målene.

Vi håper du har funnet noe interessant i denne artikkelen, kanskje du jobber med utvikling av nettsider og har funnet et verktøy du ønsker å bruke? eller er dere en bedrift som ønsker å teste litt selv, for å se om dere skal budsjettere inn for en ny nettside eller ikke?

Under finner du de verktøyene som vi til tider kan finne på å bruke, men ikke nødvendigvis så ofte. Det kan være de passer for deg like godt som de vi allerede har listet opp.

Hederlige omtaler

Her er noen verktøy vi bruker av og til, men som ikke nødvendigvis er våre førstevalg:

  1. Gift of Speed

Enda et verktøy som PageSpeed Insight og GTMetrix. Det kan virke voldsomt å bruke enda et verktøy som tester for litt det samme, men igjen så kan det avdekke ting som de andre testene ikke har klart å avdekke.

Brukes som en redundans.

  1. AChecker

Et verktøy som tester Universell Utforming, med mulighet til å velge hvor strengWCAG som skal testes på nettsiden.

Testen viser til feil i kildekode.

  1. W3C Markup Validation Service

Testen viser resultatet etter en sjekk for Markup Validation, og sjekker om koden følger riktig struktur når det kommer til HTML. På siden forklarer de mer om akkurat hva de sjekker og hvorfor det er viktig.

  1. Dns Checker

Har du endret på DNS-innstillinger, skiftet hosting eller publisert en ny nettside? Da kan denne testen være ideell for å se om innstillingene er riktige og at DNS fungerer som det skal.


Konklusjon

Der finnes også ting som man bør tenke på som ikke kan testes eller simuleres gjennom en programvare. Hvor brukervennlig en nettside er, UX design og hvordan det kan testes og forbedres er et tema som i fremtiden kommer i en egen artikkel, og bør være like prioritert som ytelse og søkemotoroptimalisering.

Er du nyskjerrig på din nettside, kan du komme langt ved å bruke disse verktøyene for å forstå hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og kan lage en tiltaksplan for å optimalisere din egen nettside. Trenger du noe hjelp med optimaliseringen derimot, så ta kontakt!

Jeg oppfordrer alle som har en nettside å prøve ut noen av disse verktøyene.

Tilbake til artikler